Loghat negeri lain-lain sebulu tak?

Sunday, July 4, 2010

| | |
Kalau korang tinggal di area Kuala Lumpur sume..Dah tentu-tentu bunyi yang keluar dari mulut korang semuanya ade "e" di belakang..
"Korang nak gi sane naik ape ye?"
Kalau korang tinggal di Utara tang penang and kedah lak..Belakang sume xdenye yang ade "e"..sume ade "a" je..
Kalau korang tinggal di area Negeri Sembilan pulak, loghatnye lain sikit la pulak..err..lagila cheq tak paham..mintak maafla noh, cheq baru ja berhijrah kampus nogori nih..hampa suma cakap loghat nogori, cheq kat sini nganga masuk lalat jela kan..adakah loghat nogori banyak "o"??..adehh..lama-lama cheq pahamla noh..

Yang bestnye, orang-orang utara or selain KL paham ape yang orang KL cakap, tapi yang amat sadis dan tragis sekali bila perkataan yang dikeluarkan oleh orang-orang yang mempunyai loghat negeri ni boleh membuatkan orang KL ternganga dan terpinga..Apekah??

Kat sini lak..err..di UITM  Kuala Pilah ni lak,rasanya agak ramai  mat kelate, eh kelantan..Sebab ape??sebab, bile jalan je, kedengaran loghat-loghat yang jarang didengari oleh sepasang telinga ini..loghat penang kedah xpe lagi cheq paham..Tapi, kalau loghat kelantan, terengganu, negeri sembilan nih, cheq boleh nganga sambil garu kepala jela..So, ape maksudnye di sini??Maksudnye kite kenalah berkawan dengan orang yang dari pelbagai negeri..jangan pilih bulu beb, kang korang gak yang rugi..So, nanti xdelah kita menganga saja bila dengar dorang sembang, bolehla join sekaki sepapan..hihi..

Okae, perkataan ape yang aii di sini selalu sebut??
"gegeh"..haha..ape itu gegeh??gegeh itu ialah terhegeh-hegeh ataupun mengada..Contoh ayat: "Gegehla kau!"..hihi..Tapi kalau orang penang mengeluarkan perkataan itu kepada orang loghat lain, at first mereka akan terasa, touching-touching sket..err..kenapa ye??sebab, mereka take serious babe!padahal, pada aii di sana sini, hegeh itu dikeluarkan hanya untuk bergurau senda tak lebih dari itu..So, ape pengajarannya di sini?Pengajarannye ialah kita kena faham hati budi orang tu dulu even loghatnya berbeza dari kita, barulah boleh sebulu!hihihi..even loghat penang itu jarang saya keluarkan, tapi perkataan "gegeh" ini tak dapat nak lari..Berkawan biar seribu beb, bercinta biar satu..hehehe

Pepatah untuk hari ini ialah "jangan sombong-sombong, nanti terjun lombong" (muahahha..gurauan semata-mata,jangan nak touching2 ye) P E A C E !

6 komen dari sweety:

hudhud said...

kelantan and tganu paling kelakar i rasa hehe :P

saya_arief said...

ni dia owang kelate suda mari.
haha..

Aida Azryn said...

betoi3.. hehe~ ;p akak org perlis.. salam perkenalan.. ;p

Zulfahmi Abidin said...

loghat johor pulak macam mane eak? nanti kalau dah tawu anu kan ea?boleh kite share2..an an an?

Fahmie's Hyperlink

bspotgurl said...

sebulu ja..:)
kitakan ONE malaysia :)

Sarazaqea said...

haha. kalau loghat, i boleh cakap kelate, ganu, penang, kl sebab pernah duk sane. kelaka la pulak kan bile touching2. :) nice entry btw :)