Lelaki pakai rantai sebab trend?

Friday, June 1, 2012

| | |
Assalamualaikum.


Rantai itu perhiasan untuk perempuan bukan? Eh, lelaki boleh pakai tak? Bukankah hukum lelaki memakai perhiasan itu haram? Tapi, lihat sahaja di leher golongan lelaki, ada diantara mereka yang memakai rantai. Sedih melihatnya. :(


classic touch - blackwhite
Btw, benarkah lelaki pakai rantai sebab trend? Lelaki dan rantai itu trend? Benarkah? Kalau ditanya mereka-mereka ini, jawapan yang keluar dari mulut kebanyakannya ialah "saje suka-suka". Makanya jawapan tersirat maybe "sebab suka". Tahukah mereka bahawa pemakaian rantai adalah budaya pemakaian lelaki Yahudi, Nasrani dan Majusi?Pemakaian itu mencerminkan kepatuhan mereka beramal dengan agamanya.





Selalu timbul persoalan di minda. Kenapa lelaki suka pakai rantai? Sedangkan kaum hawa sendiri kadangkala rimas pabila rantai disarungkan di leher. Ditambah pula dengan persoalan ini, "Diorang tahu tak apa hukum lelaki pakai rantai?". Untuk menyedapkan hati sendiri makanya dianggap bahawa golongan itu tidak tahu menahu tentang hukumnya, sebab itu mereka pakai. Dan mungkin juga lelaki yang pakai rantai ni, punyai sebabnya yang tertentu iaitu:


Pakai rantai sebab suka-suka

Pakai rantai sebab trend

Pakai rantai sebab pengaruh kawan

Pakai rantai sebab tengok abang pakai
Pakai rantai sebab nak nampak handsome
Pakai rantai sebab nak nampak ganas


Well well well. Banyak sungguh kemungkinan dari persoalan itu. Tahukah mereka perbuatan itu nampak jelik di mata masyarakat? First impression bila ternampak lelaki yang memakai rantai ialah pelik. Rasa seram sejuk pon ada sebenarnya. Can't you see? Pelbagai andaian yang negatif dilemparkan pabila mata melihat sesuatu diluar kebiasaan. 




Rasanya, pengaruh rakan sebayalah yang paling mujarab. Tengok member pakai rantai, nak pakai jugak. Tengok pakai subang, nak pakai jugak. Tengok orang pakai gelang, nak jugak dipakaikan di badan sendiri. 


Tambah-tambah kalau awak tu merupakan seorang abang kepada adik-adik. As a role model, semestinya korang kena tunjuk perangai yang positif bukan? Ditambah pula budak-budak yang sedang membesar sangat suka untuk mencuba itu dan ini. So, u should be more alert ya. Semoga entri ini berguna untuk kita semua.


14 komen dari sweety:

Anonymous said...

betul tu, zaman sekarang sheila tengok ramai lelaki pakai rantai.. subang telinga pun pakai.. haisshh, bukannya hensem pun bila pakai tu semua.. lagi nampak tak elok lagi adalah.. kan..

Jay said...

mmg benar lelaki memakai rantai hukumnya haram..Jay sendirri mengaku pernah memakainya satu masa dahulu dikala masih jahil tentang hukum agama..Kalau nak nampak hensem bergaya atau macho,BEribadatalah selalu kepada Allah.Itu lebih handsome dan macho di mata seorang wanita dan juga di sisi Allah swt..

AbgferOz said...

heeee dulu ada gak try pakai.. ingin mencuba :P tpi lpas tu da tak minat :P

Hishyamuddin said...

nk ikut trend tpi dosa yg dpt, nk buat ape jgk kn..

Unknown said...

lelaki pakai rantai? xsuka~

jum myra singgah cni http://alynnnyzaa.blogspot.com/2012/06/nuest-new-south-korean-boy-group.html

(:

Unknown said...

tulaa kan, ramai laki skrg ni pakai rantai. nampak mcm perempuan, sgt tak best :( thanks sudi share kak myra.. sgt berguna utk kita semua..

myraVea said...

@Sheila Eiman Betul tu. :)

myraVea said...

@Jay Betul tu Jay. Baguslah dah tak pakai rantai tu. :)

myraVea said...

@AbgferOz huhu. Alhamdulillah, baguslah tu :)

myraVea said...

@Hishyamuddin Betul betul :)

myraVea said...

@Alynn Nyzaa Myra pon tak suka. :')

myraVea said...

@Nur Aischa Same2 dik. Thanks sudi baca :)

Mohd Ilham said...

haha...kadang2 yang pakai tu x tau pun ianya haram..

Hafiz Hafizol said...

seyes benci sama laki yang pakai rantai.. ngan aku aku malu skali kot bila laki pakai rantai. lebih2 saudara seagama.. !!!