3 Cara Bagaimana untuk Berdepan dengan Orang yang Anda x Suka

Tuesday, February 9, 2010

| | |
In our life, I’m sure that setiap org mempunyai seseorang yg anda kurang senang, kurang senang dengan sikapnya, ataupun dengan tutur katanya. Mungkin anda ada perasaan sakit hati dengan peranganya satu ketika dulu dan anda susah nak memaafkannya sehinggalah ke hari ini.

Bagaimana untuk berdepan dengan orang yang anda x suka, apatah lagi jika anda jumpa dia setiap hari di tempat anda belajar ataupun di tmpat anda bekerja??

Anda nak tahu caranya??
Ini caranya:

1. Pasang niat untuk jadi serasi dengannya.
Niatkan yang anda mahu berjalan seiringan dengannya, berbual-bual santai dengannya seolah-olah tiada apa-apa berlaku satu ketika dulu di antara korang. Pasang niat anda untuk “OK” bila bersama-sama dengannya, biar terbit rasa gembira apabila berbual-bual dengannya.
After that,hati anda akan terasa lapang n tenang

2. Lupakan masa lalu, maafkannya, doakannya.
Sebelum berjumpa dengannya, sebelum terserempak dengannya di tempat belajar atau tmpt kerja, ambil keputusan untuk melupakan saja kesalahan dirinya pada anda. Lupakan kesalahannya supaya emosi anda menjadi ringan n x terbeban oleh memori pahit yang boleh menyakitkan hati anda. Doakan kemurahan rezekinya dan kebahagiaannya, sebelum dan sesudah berjumpa dengannya.

3. LET GO.
Anda perlu lepaskan segala yang terbuku di hati anda, pilih untuk melupakan semuanya. LET GO. Ambil keputusan untuk menjalani hidup yang bebas dari emosi-emosi negatif seperti kemarahan, ego, dendam dan ketidaksefahaman. Hidup anda akan jadi lebih tenang apabila kita memilih untuk melupakan semuanya yang negatif.

TRY IT!!U WILL FEEL MUCH BETTER AFTER THAT

8 komen dari sweety:

Aidi-Safuan said...

hahaha...betol tuh! da penah cuber 3 cara nih. tapi selalunya pihak lagi satu tuh plak still xpuas ati lagi. haihhh

myraVea said...

Aidi-Safuan:kalau dy still xpuas hati lg, xtry ke talk face 2 face,tanye ape yg xkena?then kalau xok gak,,juz ignore je..asalkan kita dah try utk berbaik=)

Afizzat said...

cmna plak klau org 2 still bt annoying things yg ble myebabkan ketidaksukaan itu masih ada, malah makin tebal plak jadinya??

myraVea said...

Afizzat:myra pnah alami situasi yg mcm 2, my way,i slow talk dgn die face 2 face..bru kte tau ape yg die xpuas hati ngan kita..kdg2 ape yg kita bwat, kita sendri xsdr, sbb 2 kita kne tanya org 2, npe ngan die n ape yg kita da bwat slh ngan die..kalau boleh tryla utk b'baik, tambh2 kalau org 2 mmg kte akn jumpa die everyday..lps dr slow talk tu, try lupakan prob yg lpas 2, bina hbungan yg baik..anda dpt rasa bebanan yg ada slama ni, dah ilang n xdela pusing sgt nk pk pasal org tu dah..kalau die still mcm 2 n xbrubah, try u lupakn je psal die n bwat mcm nothing happen b4 this..bwatpe kita nk fikir psal org mcm 2, nnt kita jugak yg susah, serabot je..so, conclusion die, bwat dek je kat die n tanam dlm ati sifat penyabar=)

Afizzat said...

waa...sgt pnjg yet useful lg..tp agak ssh utk dipraktik kan??haha..thanx2..insya allah aku akan apply tips2 ko kasi nie..terbaek!!!

ana_zara said...

x pernah berdepan dgn situasi cmni..
ape2 hal pon.. cara let go paling mudah.
x serabut otak pikir masalah x habis

myraVea said...

Afizzat:heheh..actually, x ssh sgt nk apply, i can do it..so u are..try ur best..yg penting, nawaitu kita k??=)good luck*wink..same2

myraVea said...

ana_zara:yup2..ur right=)