Di manakah kesilapan penutupan aurat sbg seorang perempuan ISLAM hari ini?

Wednesday, February 10, 2010

| | |
Zaman sekarang ni, ramai yg tidak tahu sebenarnya ttg cara penutupan aurat yg sebetul-betulnya..Banyak sgt kesilapan penutupan aurat perempuan hari ini sebenarnya..Ini bermakna, dalam sedar xsedar,masih ramai yg jahil ttg penutupan aurat ni..Maybe kita sendiri xsedar di mana silapnya n sy sendiri tidaklah sesempurna mana..Hanya sekadar mahu berkongsi with u all ladies..


Di manakah kesilapan penutupan aurat seorang perempuan hari ini ?

KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.

KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt' berlengan pendek.

KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan yg mudah ‘menggoda'.

KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.

KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di tmpt belajar atau di tmpt kerja sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya. 


Setiap perempuan Islam wajib menutup kepalanya dengan tudung dan bahagian dadanya termasuk juga leher, sehingga semua tempat-tempat yang boleh membawa fitnah tertutup dari perkara yang memungkinkan dilihat oleh orang-orang yang jahat hatinya.

Ok, till here only,sebarang pertanyaan, kita ajukan soalan kpd ustaz atau ustazah yg lbh arif ttg hal ini.. Btw, sharing is caring kan..Ape yg kita tahu,kita kongsi-kongsikanlah=)
Oh MUSLIMAH,,you are the symbol of true Islam

4 komen dari sweety:

IntanBerlian said...

aku yg jahil juge...

Mashii said...

saya juga..isk216....tp saya tak la on off..saya juga tak pakai tdg dgn baju lengan pendek..cuma tang baju ja...kadang2 terikut2 dgn fesyen sekrang nih...huhu...moga2 tak membawak sampai ketua..

Kaizen Shinobi.com said...

yup2... setuju ngan sume....

hmm..

rmai yang salah anggap kan3?

din melaka said...

huhu.... bnyk kekurangan kita kan... kita patut saling menasihati..