Tips bila mengantuk di dalam kelas

Saturday, March 5, 2011

| | |
Uhh..mengantuknye, bila lecturer nak stop ceramah ni?!*opss jangan viadap,sila sopan*

Mungkin korang pernah rasa sebegini rupa ataupun selalu sebab rasa mengantuk ni boleh jadi kepada sesiapa saja. Mungkin kerana tidak cukup tidur atau mungkin kerana boring untuk mengadap whiteboard di depan yang mempunyai contengan dari para pengajar yang sudah berjaya..Oh, MUNGKIN..

Cemana pulak aku boleh mengantuk ni?
Sebenarnya faktor kekenyangan sehingga perot munchit dan faktor persekitaran yang sepi lagi membosankan  merupakan salah satu penyebabnya..
Sebelum you punya kepala mencecah meja kelas tu elokla dielakkan supaya tidak ada adegan yang memalukan seperti tersengguk-sengguk sehingga lecturer memanggil nama anda untuk pergi membasuh muka yang kuyu lagi layu itu kemudiannya adegan gelak ketawa disusuli oleh rakan-rakan..Oh, MALU..

Bagaimana nak atasi rasa mengantuk?
 Bagi mengatasi masalah ini, terdapat beberapa tips yang boleh korang cuba untuk membantu korang di saat-saat genting semasa mata korang semakin layu lagi kuyu di dalam kelas..MARI!


HAMPIRI KAWASAN BERCAHAYA!
Suasana bilik yg sejuk menggigil tu n cahaya yg redup2 semestinya menyebabkan korang cepat@mudah@senang untuk mengantuk.
Jadi, langkah pertama yg korang kena buat ialah mencari tempat yang terang contohnya cahaya semulajadi seperti di tepi tingkap.Cahaya yg lebih terang dipercayai dapat mengembalikan kesegaran mata dan minda.
Because of that, kalau korang rasa mengantuk, cepat-cepatla ke tepi tingkap or pintu sambil lintarkan pandangan korang ke luar seketika.


CUCI MUKA
Maybe cara ni langkah terawal yang korang akan cuba bila korang mengantuk. Tetapi, cara ini mungkin kurang dipraktikkan untuk jantina seperti saya yang sudah siap bermake-up sebab itu make up kadangkala menyusahkan. Tapi kalau korang dah takde pilihan lain dah, cara ni la yg paling berkesan utk FRESH!=)


DENGAR MUZIK
Muzik juga adalah penyelesaian yg terbaik bagi yang rasa mengantuk..
Ada beberapa jenis bunyian atau muzik yg dikatakan dapat merangsangkan dan meningkatkan kewaspadaan serta ketajaman minda.Jadi, tak salah kalau korang sedang study sambil mendengar alunan muzik asalkan ia tak melekakan korang sudahla..Bergantung pada keselesaan individu itu sendiri..

SENAMAN RINGAN
Senaman ringan sebagai contoh menggerakkan anggota badan seperti kepala, kaki, atau berjalan santai juga boleh korang lakukan untuk menghilangkan rasa mengantuk. Ini kerana gerakangerakan seumpama ini dapat melegakan saraf yang menyebabkan rasa mengantuk itu.

PANDANG PEPOHON HIJAU 
Sekiranya kelas korang mempunyai taman indah or padang ke dan seumpamanyalah, manfaatkanlah peluang ini untuk menghilangkan rasa mengantuk tuu. Keluarlah sekejap dan pandanglah pepohon hijau itu sebentar selama beberapa minit sebelum korang masuk kembali ke kelas..

KUNYAH GULA-GULA
Pilihlah gula-gula yang mempunyai rasa pudina supaya lebih fresh!


GELAKKAN KAWAN SEKELAS
Ya, ini salah satu cara untuk  hilangkan rasa mengantuk dengan mudah ..Bagaimana nak apply cara ini? Begini, bila korang rasa mengantuk, cepat-cepat cari rakan sekelas yang turut sama mengantuk..Sila amati wajah mereka, mesti rasa kelakar dan korang turut sama ketawa kehkehkeh..Tak caya?cubalah..


10 komen dari sweety:

Azie Rashid said...

haha. tambah satu g. pegi amek gambar org tido. mesti mata cerah, badan segar bugar pahtu.

liyanaziz said...

yana kalau mintak kawan mentos x pun buat sudoku x pun buat benda2 yang x masuk akal.. heeeeeeeeeeee

Cik SCC said...

hahaha..
cara yang last sekali tu mmg salu SCC buat..hohoho

p/s:law tgh kuliah,mengantuk,silalah berdiri di tepi tingkap utk dapatkan cahaya ye..hahahaha

acapzeliot wallister said...

hahahaha ... nice advice tpi mcm mne plak yg kaki tido? mesti step2 kat atas tu bgi dorng mcm "temporary" jep?

Zainatun Adilah said...

hahaha, tapi kalau ngantuk tu ngantuk jgk kan? Dear i xleh shout kat shoutbox you! :(

myraVea said...

azie : wahh..lagi jaat ni..hehhe

myraVea said...

liyana : wahh..idea yg bernas :P hihi

myraVea said...

SCC : hehe..oo, apply cr tu jugak ye..hehe

myraVea said...

acap : kalau utk kaki tidur, nasihatkan dorg utk tidur awal..heeee

myraVea said...

zainatun :owh ni mesti sbb iklan nuffnang yek..huu..soo sorry dear